Hulp aanvragen
Hulp bij zorgbeslissingen

Hoe voorkom ik schulden? 7 tips

Schulden kunnen zorgen voor veel stress en problemen in het dagelijks leven. Het is daarom belangrijk om te weten hoe u schulden kunt voorkomen. Schulden ontstaan wanneer u meer geld uitgeeft dan u binnenkrijgt. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer u geld leent, bijvoorbeeld door het afsluiten van een lening of het gebruiken van een creditcard. Het kan ook gebeuren wanneer u rekeningen niet op tijd betaalt, waardoor er rente en boetes bijkomen.

voorkom schulden

In dit blog artikel geven we u tips en advies over hoe u kunt voorkomen dat u in de schulden raakt.

7 tips om schulden te voorkomen

1. Tip 1: Stel een budget op en houd uzelf eraan. U kunt een lijst maken van al uw inkomsten en uitgaven. Zorg ervoor dat u niet meer geld uitgeeft dan dat u verdient.
  2. Tip 2: Vermijd impulsaankopen. Voordat u iets koopt, kunt u zich afvragen of u dit echt nodig heeft. Laat het product eerst liggen wanneer u twijfelt of eigenlijk al weet dat u dit niet per se nodig heeft.
  3. Tip 3: Maak gebruik van aanbiedingen en kortingen. Door slim te shoppen en goed te kijken naar aanbiedingen en kortingen, kunt u flink besparen.
  4. Tip 4: Betaal uw rekeningen op tijd. Door al uw rekeningen op tijd te betalen, (zoals energie, gas, water, telefoonrekening bijvoorbeeld) krijgt u geen aanmaningen en zorgt u er ook voor dat uw financiële situatie overzichtelijk blijft.
  5. Tip 5: Bespaar op uw vaste lasten. Kijk eens kritisch naar uw abonnementen en verzekeringen en bepaal of u hierop kunt besparen. U kunt altijd hulp inschakelen van een professional.
  6. Tip 6: Zet geld opzij voor onvoorziene uitgaven. Door maandelijks een bedrag te sparen voor onvoorziene uitgaven, zoals een kapotte wasmachine, voorkomt u dat u voor verrassingen komt te staan.
  7. Tip 7: Leen alleen geld als dat echt nodig is. Geld lenen kost geld! Doe dit dus alleen als u echt geen andere keus heeft. Deze overweging kan het beste gemaakt worden samen met een professional. Misschien zijn er andere mogelijkheden die u zelf niet direct gezien heeft.

Hulpmiddelen bij het voorkomen en oplossen van geldproblemen

Geldproblemen kunnen erg stressvol zijn en uw dagelijks leven beïnvloeden. Geldproblemen zijn in de meeste gevallen moeilijk om op te lossen. Gelukkig zijn er veel hulpmiddelen die u kunnen helpen bij het voorkomen of oplossen van financiële problemen. Zo zijn er budget apps en websites die u helpen bij het bijhouden van uw uitgaven en het maken van een budget. Daarnaast zijn er financiële adviseurs en schuldhulpverleners, zoals Stichting Doe Meer, die u kunnen helpen bij het vinden van oplossingen voor uw geldproblemen. Ook kunt u terecht bij organisaties zoals het Nibud (Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting) of de gemeente voor informatie en advies over financiële zaken. Door gebruik te maken van deze hulpmiddelen, kunt u beter grip krijgen op uw financiën en geldproblemen voorkomen of oplossen.

Heeft u geldproblemen? Neem contact op met Stichting Doe Meer

Wilt u uw geld problemen oplossen? Wacht niet te lang en neem contact op met Stichting Doe Meer voor hulp bij geldproblemen. Onze medewerkers hebben veel ervaring met mensen die op de een of andere manier in de schulden zijn geraakt. U bent echt niet de enige en hoeft zich niet te schamen. Wel is het raadzaam om actie te ondernemen, voordat u nog verder in de schulden raakt. Neem contact met ons op via de mail, ons contactformulier of door te bellen. We zitten in verschillende locaties waaronder Nijverdal en Almelo.