Hulp aanvragen
Hulp bij zorgbeslissingen

Hoe kunt u budget beheer verbeteren?

Wanneer u vastloopt in uw geldzaken kan budgetbeheer de oplossing zijn. Bij budgetbeheer zal het beheer van uw geldzaken overgedragen worden aan een instantie. U krijgt hulp in het organiseren van uw financiële administratie. Overzicht krijgen is het eerste wat u wilt bereiken. Daarom worden de vaste lasten, rekeningen en inkomsten op een rij gezet en gedocumenteerd in een persoonlijk budgetplan. Dit is de eerste stap naar het weer op orde brengen van uw geldzaken.

Wat is budgetbeheer?

Budgetbeheer is het beheer van uw inkomsten door een instantie, het wordt ook wel inkomensbeheer of inkomsten beheer genoemd. De instantie zal uw bankrekening beheren en een deel van uw vaste lasten betalen. Het budget wat overblijft, wordt uw leefgeld, bedoeld voor boodschappen en andere levenskosten. Indien het mogelijk is, wordt er ook geld opzij gelegd om te sparen.

In welke situaties kan budgetbeheer hulp bieden? Wanneer u de grip kwijt bent op uw geldzaken kan budgetbeheer weer overzicht bieden. Dit kan bijvoorbeeld voorkomen als u met uw gezondheid worstelt. Een andere situatie waar budgetbeheer kan helpen is wanneer u vergeet dat u rekeningen moet betalen. Iedereen die wel wat hulp kan gebruiken bij zijn financiën kan budgetbeheer aanvragen.

Wat doet een budgetbeheerder?

De budgetbeheerder neemt het financiële beheer van u over. Hij of zij is verantwoordelijk voor het betalen van de vaste lasten. Hiervoor dient u een nieuwe bankrekening te openen. Een budgetbeheerder is iets anders dan een budgetcoach, alhoewel een budgetcoach ook een budgetplan opstelt. Een budgetcoach begeleidt en ondersteunt op de achtergrond. De budgetbeheerder staat op de voorgrond en houdt de touwtjes strak in handen.

De volgende zaken doet de budgetbeheerder voor u:

  • Budgetoverzicht opstellen.
  • Uw vaste kosten betalen met het geld van uw bankrekening.
  • Elke week geld aan u overmaken om van te leven (uw weekgeld).
  • U leren hoe u uw geldzaken zelf weer goed op orde kunt houden.
  • Advies geven hoe u meer geld binnenkrijgt en minder uitgeeft.
  • Geregeld overzicht geven van het geld dat u krijgt, dat de budgetbeheerder voor u betaalt en dat hij eventueel voor u spaart.

 

Aan het werk van de budgetbeheerder zitten grenzen. U blijft zelf verantwoordelijk voor het doen van belastingaangifte en het aanvragen van belastingtoeslagen. Een kwijtschelding dient u ook zelf aan te vragen. Daarnaast moet u zelf betalingsafspraken maken met de partijen waar u nog betalingen heeft openstaan.

Hulp bij schulden in Hengelo

Budgetbeheer bij Stichting Doe Mee(r)

Budgetbeheer kunt u aanvragen bij Stichting Doe Meer. Wij zijn een instantie die financiële hulp biedt aan iedereen in Twente en Overijssel die dat kan gebruiken. Bent u bijvoorbeeld woonachtig in Enschede, Almelo, Hengelo of Oldenzaal? Dan helpen wij u graag met het weer op orde brengen van uw geldzaken. De eerste prioriteit is weer overzicht krijgen. Kom met ons in contact, dan bespreken we uw situatie.

Neem contact op Hulp aanvragen